Extra leesmateriaal
Inhoud
- Fiche Rechtenbenadering
- Handvest van de grondrechten van de Europese Unie
- Effecten van uitsluiting – visie op armoede van De Link
- Sociaal werk is een mensenrechtenberoep
- De politiserende opdracht van het sociaal werk
- Onderbescherming: cijfers non take up
- Websites met info over rechten
- Mensen in armoede getuigen
Interessante achtergrondinformatie bij het thema rechtenbenadering: relevante artikels, cijfers, linken naar websites, enzovoort.
1. Fiche Rechtenbenadering – Generalistisch Werkt
2. Handvest van de grondrechten van de Europese Unie
3. Effecten van uitsluiting – visie op armoede van De Link
Aan de basis van deze armoede en sociale uitsluiting, liggen structurele uitsluitingsmechanismen waardoor mensen in armoede geen of onvoldoende toegang hebben tot hun basisrechten. Dit heeft belangrijke effecten op verschillende facetten van het leven van mensen in armoede. Zo heeft deze uitsluiting grote gevolgen voor de gevoelswereld van mensen in armoede. Dit zorgt er ook voor dat mensen in armoede andere kennis en vaardigheden opbouwen dan de rest van de samenleving. Bovendien worden de krachten die mensen in armoede ontwikkeld hebben door het opgroeien in een situatie van armoede en sociale uitsluiting, vaak niet gezien. Al deze elementen zorgen ervoor dat mensen in armoede het moeilijk hebben om deel te nemen aan de samenleving (participatie). Deze verschillende effecten die een leven in armoede en sociale uitsluiting met zich meebrengen staan niet los van elkaar, ze beïnvloeden en versterken elkaar. (Vzw De Link, 2012)
4. Artikel: Sociaal werk is een mensenrechtenberoep
5. Artikel: De politiserende opdracht van het sociaal werk
6. Onderbescherming: cijfers non take up
Het TAKE project is een onderzoeksproject tussen het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck, het Federaal Planbureau, de FOD Sociale Zekerheid en L’université de Liège. De doelstelling van het TAKE-project is niet-opname (NTU) van Belgische sociale beleidsvoorzieningen te onderzoeken. Meer concreet wil TAKE bijdrage leveren op drie dimensies waar de huidige wetenschappelijke literatuur hieromtrent tekort schiet: 1) hoe groot is dit probleem, 2) hoe kunnen we dit verklaren en 3) hoe zou beleid herdacht moeten worden zodat opname gemaximaliseerd kan worden?
Zie ook: sampol.be Artikel 'Waarom mensen in armoede hun rechten niet kunnen realiseren.'
7. Websites met info over rechten
De rechtenverkenner geeft een online overzicht van sociale rechten:
- Premies en andere voorbeelden op het vlak van onderwijs, wonen, welzijn, energie,...
- Voor kwetsbare groepen: ouderen, chronisch zieken, personen met een handicap, werkzoekenden, …
- Door verschillende overheden: federale , Vlaamse, provinciale en lokale overheid
Op deze pagina van Vlaanderen vind je een overzicht van alle financiële en fiscale tegemoetkomingen voor personen met een handicap.
Premiezoeker.beOp premiezoeker vind je snel een overzicht van premies die je kunt aanvragen als je een woning bouwt, verbouwt, huurt of koopt in Vlaanderen.
Premies en rechten bij het OCMWRecht op maatschappelijke integratie en leefloon
Vlaams Centrum Schuldoverlast
- Geen job, ziek, geen of onvoldoende inkomen: bij wie kan je terecht?
- Alleen wonen
- Schulden
- Werken
We leggen uit wat je rechten en plichten zijn als je ingeschreven bent bij VDAB als werkzoekende en wat de gevolgen zijn als je je niet aan je plichten houdt.
8. Mensen in armoede getuigen
“De mutualiteit moest mij een doktersbezoek terugbetalen. Na een goede week stond het geld nog niet op mijn rekening. Ik was bluspoeder. Aan het loket van de mutualiteit zeiden ze dat het gestort was, maar op een verkeerde rekening. Op een rekening die niet meer bestond. Toen ben ik naar de bank gegaan. Daar zeiden ze dat als er geld wordt gestort op een rekening die niet meer bestaat het dan return to sender gaat. Dus ik terug naar de mutualiteit. Daar zeiden ze opnieuw dat ze het geld hadden gestort. Ik wist niet wat er gaande was. Ik zat precies tussen de twee ijzers van een croque monsieur machine. Ze sloot zich langzaam en duwde mij plat.”
“Ik zie verschillende mensen in de tram. Twee kindjes spelen met elkaar, onbewust van wat er rond hen gebeurt. De dame met de hoofddoek is afwezig in haar gedachten. Een man met een pet op zijn hoofd zit naar buiten te staren. Het meisje met het lange haar zit er bedeesd bij. Zouden ze ook hopen dat er geen controle op de tram komt? Zouden zij ook geen tramticket kunnen betalen? Zou iemand hen op hun rechten wijzen? Ik weet hoe moeilijk het is om je rechten te krijgen. Toen ik wist dat ik recht had op een goedkoop abonnement, heb ik nog lang moeten wachten voor ik het had. Ik werd gewoon van het kaske naar de muur gestuurd. Bij de mutualiteit zeiden ze dat ik een formulier bij De Lijn moest halen. Bij De Lijn hadden ze geen weet van dat formulier. Daar vertelden ze me dat ze op de mutualiteit een papier moesten geven, waarmee ik dat abonnement kon krijgen. Weer bij de mutualiteit vielen ze uit de lucht en wisten ze niet welk papier ze moesten meegeven. Bel eens naar De Lijn, zei ik, maar dat wilden ze niet. Ik duw op de bel. Ik wil eraf.”
“Mijn aangifte dien ik jaarlijks in via tax-on-web. Ik wacht altijd tot het laatste moment omdat ik alle documenten moet hebben. Het document van de mutualiteit kreeg ik maar niet toegestuurd. Ik ben het dan zelf gaan halen in het kantoor in mijn buurt. De volgende dag bleek er een technische storing bij tax-on-web. Hierdoor zou mijn aangifte te laat ingediend worden. Ik heb toen naar Brussel gebeld omdat ik geen boete wou krijgen. Men vertelde me dat ik naar het plaatselijk belastingkantoor moest gaan en men het daar in orde zou brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik naar de belastingen in Antwerpen. Nadat ik mijn volgnummer had genomen was het wachten op mijn beurt, ongeveer 1 uur. Hé, hé, het was aan mij en het kon opgelost worden, dacht ik. Toen ik aan het bureau van de medewerkster aankwam, vertelde zij mij vlakaf en onverschillig dat ik te laat was met mijn aangifte en dat zij er niets meer aan kon doen. Ik was verplicht om een boekhouder te contacteren om uitstel te bekomen. Ik viel achteruit van mijn stoel. Die vrouw moest maar op een toets op haar computer drukken en alles zou in een paar minuten klaar zijn. Maar nee. Ik met een kat in een zak naar huis.”
“Mijn dochter en ik hebben dezelfde budgetbegeleidster die ons meestal goed begeleid. Als het nodig is heeft zij een luisterend oor. In februari ging ik naar haar om de vakantie te regelen. Zij verwees mij door naar de dienst vakantieparticipatie. Die vrouw verstond niet alles. Zij had een andere achtergrond en sprak een andere taal dan wij. Na enkele dagen kreeg ik telefoon. De budgetbegeleidster vertelde dat ik geen recht meer had op de vrijetijdstoelage. Ik zou voldoende inkomsten hebben. Ik viel bijna om van verbazing. Al verschillende jaren had ik de tussenkomst wel gekregen. Nu zou ik de vakantie volledig zelf moeten betalen terwijl aan mijn inkomsten niets was gewijzigd. Ik verstond het allemaal niet en de budgetbeheerster had een luisterend oor en was begripvol. Zij zei dat ze contact zou opnemen met haar overste en de dienst die daarover besliste. Enkele weken later kreeg ik telefoon. De persoon die over de vrijetijdstoelage besliste was zeer vriendelijk. Zij heeft wel een uur met mij getelefoneerd en alles uitgelegd waarom ik het niet meer kreeg. Recht-Op raadt mij aan om eens bij Vakantieparticipatie te horen hoe over de tussenkomsten beslist wordt.”